بلاگرها و نقش آنها در توسعه تجارت الکترونیک ایران2021-03-14

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: اینستاگرام محبوب‌ترین بستر کسب و کارهای اینترنتی است

توسعه توأمان اینترنت و تکنولوژی و سرایت آن به حوزه‌های تجاری احتمالا یکی از مهمترین روندهای تاریخی است که نه تنها شیوه‌های تولید و مصرف بلکه الگوی ارتباطات اجتماعی را نیز دگرگون خواهد کرد. تا همین امروز هم با رشد تجارت الکترونیک در جهان و رسیدن ارزش آن به بیش از 4 تریلیون دلار، جای تردیدی باقی نمانده که تجارت مجازی آینده درخشانی پیش رو دارد. این موضوع و ابعاد اثرگذاری آن بر زندگی انسان چنان گسترده و عمیق است که نام «تجارت اجتماعی» را ملهم از ایده دادوستد بر اساس شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی به آن داده‌اند. دیجی‌کالا اولین و البته آخرین استارتاپی نیست که در این انقلاب تجاری نقش دارد؛ با این حال یکی از موفق‌ترین‌هایی است که بی اغراق، نه تنها ساختار بازار مبادله بلکه الگوهای تقاضا، تامین و تولید را تحت تاثیر ژرف قرار داده است. نکته مهم اینجاست که فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌تنهایی یک‌چهارم از این سهم را دارد.

اتفاقا یکی از اصلی‌ترین گل‌ولای‌ها و سختی‌های پیش روی حرکت اقتصاد دیجیتال کشور، همین برقراری تعامل و گفت‌وگو با حوزه سیاستگذاری و تفهیم ضرورت‌های دنیای امروز و آینده به آن است که قطعا کار ساده‌ای نیست. برای اولین بار در تاریخ کشور مردم هزاران روستای ایران از همان خدمات و کالایی استفاده کردند که مردم پایتخت. در نظرسنجی‌هایی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده، هر واحد تجارت الکترونیکی امکان انتخاب هم‌زمان چند شبکه اجتماعی را دارا بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که تلگرام با 41درصد در رده دوم و واتس‌اپ با 37درصد استفاده در رده سوم قرار دارند و نکته قابل توجه این است که بعد از فیلتر شدن واتس‌اپ در سال 1401، تلگرام از واتساپ پیشی گرفت. تحول اقتصاد دیجیتال در ایران به‌عنوان یک روند انقلابی، نه تنها به ظهور فین‌تک و استارتاپ‌های فناوری‌محور منجر شده، بلکه زمینه‌ساز ایجاد یک محیط پویا و نوآورانه در بازارهای مختلف گردیده است. در این مسیر، رسانه‌ها به‌ویژه تریبون اقتصاد، نقش مؤثری در تحلیل و اطلاع‌رسانی در مورد این تغییرات ایفا کرده‌اند.

در کنار تولید لید و بهبود خدمات مشتریان، شما می توانید عملکرد رسانه اجتماعی برند خود و نیز رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. وقتی از دیدگاه بلندمدت نگاه می کنید، تحلیل رقبا برای توسعه کسب و کار تجارت الکترونیک شما اجتناب ناپذیر است. به گفته فرجود  به دلیل موانع قانونی واردات امروزه قاچاق سهم جدی از بازار خرده فروشی ما را دارد. حدود چهارمیلیارد دلار از بازار ۸ میلیارددلاری پوشاک قاچاق است همچنین در بازار آرایشی بهداشتی ۲.۵ میلیارد دلار از ۴ میلیارد یا لوازم خانگی ۲ میلیارد از ۶.۵ میلیارد قاچاق است.

گزارش‌های پادرو نشان می‌دهد که در نیمه دوم تابستان و با شروع اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اینستاگرام، میزان فروش فروشندگان اینستاگرام به 50درصد کاهش یافت. این کاهش فروش باعث شده بود که مشتریان پادرو تا هفته‌ای 50میلیون تومان هم ضرر کنند. بستر دیجیتال، گره‌های سنتی تجارت را می‌گشاید و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند که فراتر از تصور مدل‌های سنتی است. همگرایی دیجیتال، مسیر ورود شرکت‌های بزرگ فناوری به بازار ایران–اوراسیا را نیز هموار خواهد کرد. در چنین شرایطی، استارت‌آپ‌های محلی می‌توانند از همکاری و سرمایه‌گذاری این شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و شبکه‌ای از نوآوری و رشد مشترک در سراسر منطقه شکل بگیرد. سئو یکی از المان های کلیدی توسعه وب تجارت الکترونیک موفق است و ارتباط بین سئو و رسانه اجتماعی قابل توجه است.

اما پس از اینکه تعداد فروشگاه‌ها بعد از گذشت 9 ماه به تعداد 550هزار عدد افزایش یافت و تقریبا به رقم قبل از فیلترینگ نزدیک شد به فروش روزانه 137میلیارد رسید. راهکار چیست؟ ایجاد پروتکل‌های مشترک یا حداقل به‌رسمیت شناختن متقابل مقررات ملی، می‌تواند زمینه را برای همگرایی بیشتر فراهم کند. همچنین، تدوین چارچوب‌های نظارتی هماهنگ برای خدمات مالی، پرداخت‌های بین‌المللی و حفاظت از داده‌ها می‌تواند به کاهش موانع قانونی و افزایش امنیت در تبادلات دیجیتال کمک کند. در یک بازار دیجیتال یکپارچه، رقابت شدیدتر می‌شود و کیفیت کالاها و خدمات بهبود می‌یابد.

در این مقاله، درباره مشهورترین بلاگرهای ایرانی و درآمد برخی از آنها توضیح دادیم. صدف که در زمینه بیوتی بلاگری موفق شده، این روزها به بلاگری در حوزه‌های سفر، زندگی روزمره و مد و فشن هم روی آورده است. او از طریق تبلیغ برندهایی مانند سیگما، ورونیک و شین در فضای مجازی کسب درآمد می‌کند.

400 هزار کسب و کارهای مجازیتعداد کلی کسب‌وکارهای مجازی حدود 400 هزار واحد برآورد شده است که از این میان، حدود 30درصد یعنی بیش از 120 هزار عدد از آنها اینماد دریافت کرده‏اند. از سال 89 بود که اینماد به بررسی کسب و کارهای اینترنتی هم پرداخت و از لحاظ مجوزهای قانونی و احراز هویت قانونی این روند را ادامه داده است. بیشترین زمینه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد در زمینه فروشگاه اینترنتی و آموزش و ارائه خدمات برنامه نویسی و فرهنگی بوده و ۸۶ درصد صاحبین این کسب و کارها را آقایان تشکیل می‌دهند. ۵۴ درصد واحدها در زمینه فروش محصول فعالیت دارند و ۱۴ درصد در زمینه ارائه خدمات برخط فعالیت دارند. مرکز تجارت توسعه الکترونیکی در گزارش خود اعلام کرده ضریب نفوذ اینترنت در ایران به بیش از ۱۲۷ درصد رسیده و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی نیز در کشور به ۵۶ درصد رسیده است. همچنین آنطور که در این گزارش برآورد شده، ۴۸ میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.

دیجی‌کالا؛ بازیگر کلیدی تیم‌ملی اقتصاد دیجیتال

حتی اگر رسانه اجتماعی یکی از المان های رتبه بندی سئو نباشد، با فاکتورهایی که بر رتبه بندی سئو تاثیرگذارند همبستگی دارد. آگاهی از برند برای کسب و کارها بسیار مهم است، مهم نیست حضور آن ها در بازار تا چه اندازه قوی است. امروزه آگاهی از برند به این معنی است که اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما برند شما را شناسایی می کنند. در همین حال آمارها نشان می‌دهد از ۴ درصد سهم خرده فروشی آنلاین ایران تنها نیمی از آن به بازیگران رسمی اختصاص دارد و نیم دیگر آن در اختیار بازار خاکستری و غیر شفاف قرار دارد. چالش‌هایی که استارتاپ‌ها با آن مواجه‌اند، از جمله نوسانات اقتصادی و تحریم‌ها، هرچند قابل توجه‌اند، اما فرصتی برای خلاقیت و نوآوری را نیز فراهم می‌آورند.

Contact Us
https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
Email: info@tikshahr.ir
Phone: 09145622900
, iran, iran

برای مثال، بسیاری از استارتاپ‌های فین‌تک توانسته‌اند با ارائه پلتفرم‌های پرداخت آنلاین، به کسب‌وکارها کمک کنند تا در شرایط فعلی به‌راحتی به مشتریان خود خدمات ارائه دهند. بلاگرهای موضوعی معمولاً در مورد موضوعات خاصی مانند مد، زیبایی، غذا، فیلم، کتاب‌ها، ورزش، فیتنس، گیاه‌خواری و سلامتی نوشته و محتوا ایجاد می‌کنند. آن‌ها تخصصی در زمینه خود هستند و به معرفی محصولات،ترفندها، و آخرین روند‌ها در زمینه مورد علاقه خود می‌پردازند. بلاگرهای موضوعی با تبدیل شدن به منابع معتبر در زمینه‌های خاص به افزایش دانش مخاطبان خود کمک می‌کنند. این افراد ممکن است با مارک‌ها و شرکت‌های معتبر همکاری کنند و نقش مهمی در تأثیرگذاری بر انتخاب‌های مخاطبان در زمینه‌های مختلف ایفا کنند. بلاگر بودن به نظر ممکن است به نخبگانی که در یک حوزه خاص تخصص دارند محدود شده باشد، اما در واقعیت این مفهوم گسترده‌تر از آن است.

سهم بالای اینستاگرام در تجارت الکترونیک ایران/کاربران پلتفرم های خارجی را رها نمی کنند

{
  • براساس آمار سامانه اینماد حدود 51 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی که اینماد اخذ کرده‏اند، تا پایان سال 1400، بین 1 تا 4 سال فعالیت داشته‏اند.
  • {
  • ما می‌خواهیم منابع ظهوریافته و بالقوه گروه دیجی‌کالا را به سوخت اثربخش برای رشد مشاغل کوچک و متوسط تبدیل کنیم و از این طریق برندهایی بزرگ خلق کنیم که در توسعه اقتصادی کشور نقشی پررنگ دارند.
  • |}
  • مثلاً علی‌بابا از طریق تملک ترندیول وارد بازار ترکیه و با تملک داراز (Daraz) وارد پاکستان شد و آمازون از طریق تملک سوق‌دات‌کام وارد حوزه‌ی خاورمیانه و شمال افریقا شد و نام این شرکت را به آمازون تغییر داد.
  • {
  • در دنیای امروز، تجارت دیگر صرفا به دارایی‌های فیزیکی، زنجیره‌های تامین سنتی یا ظرفیت تولید محدود نمی‌شود، بلکه توانایی اتصال و ایجاد همگرایی میان پلتفرم‌های دیجیتال نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده اصلی رشد و رقابت‌پذیری اقتصادی است.
  • |}{
  • در کنار تولید لید و بهبود خدمات مشتریان، شما می توانید عملکرد رسانه اجتماعی برند خود و نیز رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • |}
  • مطابق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در سال 1401 در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف، اینستاگرام با آمار 55درصدی بیشترین سهم استفاده در میان واحدهای تجارت الکترونیکی را داشته است.
|}

فعالیت‌ها، نوآوری‌ها و اقدامات فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران، در توسعه تکنولوژی‌، لجستیک و زیرساخت‌های مرتبط، خلق و توسعه اکوسیستم تجارت الکترونیک (در پرداخت و فین‌تک، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های بازاریابی و ...)، نقشی بی‌همتا در رشد این سهم داشته است. قابل توجه است که این رشد با همه محدودیت‌هایی که برای دسترسی به اینترنت وجود دارد و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری کافی صورت پذیرفته و چنانچه این محدودیت‌ها برطرف شود، رشدهای خیره‌کننده‌تری در انتظار صنعت اقتصاد دیجیتال ایران است. در این قلمرو نیز مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های خارجی، مداخلات غیرسازنده دولت، مقررات دست و پا گیر، ناهماهنگی نظام بانکی و ضعف در زیرساخت های ارتباطات ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای، مانعی برای توسعه نوآوری‌های کسب و کار است. رفع این موانع به چیزی بیش از همدلی با کارآفرینان و صاحبان کسب و کار نیاز دارد.

بلاگران مسافرت و گردشگری می‌توانند به ارتقاء صنعت گردشگری و تشویق به سفرها و کاوش‌های جدید کمک کنند و به معرفی مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده کمک کنند. این افراد معمولاً موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند و توانایی ایجاد ارتباط با مخاطبان خود را دارند. بلاگری این امکان را به افراد می‌دهد تا دیدگاه‌ها، اطلاعات، و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این افراد می‌توانند از این فرصت بهره‌برداری کنند تا تأثیرگذاری خود را افزایش دهند و با ارتقاء محتوا و ارتقاء تعامل با مخاطبان، به جامعه مجازی واقعی‌تری بسازند. بلاگری، یک پدیده جذاب و پر از امکانات در دنیای امروزه است که به سرعت در ایران جا افتاده و افراد زیادی به آن روی آورده‌اند. از تخصص‌های علمی و فنی تا موضوعات هنری، ورزشی یا حتی زندگی روزمره، بلاگران به صورت فعال در حوضه‌های گوناگون محتوا ایجاد می‌کنند و جمعیت زیادی از مخاطبان خود را جذب می‌کنند.

از افرادی که محتواهای فنی و علمی ارائه می‌دهند، گرفته تا هنرمندان، ورزشکاران، و حتی افرادی که زندگی روزمره خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. او که در رشته سینما تحصیل کرده است، کار خود را با نویسندگی در انیمیشن‌های مشهور «دیرین دیرین» و بازیگری تئاتر شروع کرد. او به‌واسطه ویدئوهای بامزه‌ای که با لهجه شیرین مشهدی در اینستاگرام منتشر می‌کرد، شهرت یافت.

هنگامی که زیرساخت‌های مالی و لجستیکی میان ایران و اتحادیه استانداردسازی شود، بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های چندملیتی به این منطقه ورود خواهند کرد. به عنوان مثال، می توانید با نگاهی به تعداد مخاطبان رسانه های اجتماعی رقبای خود و تحلیل این که آیا مخاطبان بیشتری نسبت به شما دارند یا نه، شروع کنید. همچنین، بر پروفایل های رسانه اجتماعی آن ها نظارت کنید و با دقت رفتار آن ها در شبکه های اجتماعی مختلف را زیر نظر بگیرید. همه این سیگنال ها به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوای معتبری را منتشر کرده اید و همین موجب بهبود رتبه جستجو شما خواهد شد. بنابراین، در نتیجه کاربران سایت شما را به صورت ارگانیک ازطریق موتورهای جستجو می یابند.

تجارت الکترونیک روز به روز گسترش می یابد و باعث افزایش پیشرفت در یک کشور می شود. باور دارم در این بین وظیفه دولت تقویت و شتاب‌دهی به فعالیت‌های نوآورانه ستاره‌های زیست‌بوم و بسترسازی برای ظهور و بروز شرکت‌های مشابه در فضای سالم رقابتی در کشور و توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای آن‌هاست. یادمان باشد اقتصاد پلتفرمی یعنی اقتصاد مردمی و باید از اقتصاد قوم و خویشی که منافع را در دست عده‌ای قرار می‌دهد، دوری کنیم. اگر دولت بخواهد اقتصاد را مردمی کند، نباید به جنگ با استارتاپ‌ها برود یا اینکه آن‌ها را امنیتی بخواند و راه‌های تامین منابع مالی‌شان را قفل کند. تجارت الکترونیک آنقدر اهمیت پیدا کرده که وارد ادبیات اقتصادی جهان شده است و حالا اقتصاد را بدون این شکل و شمایل تازه‌اش نمی‌شود در نظر گرفت. هنگامی که چندین مارکت‌پلیس در یک بستر واحد فعالیت کنند، حجم معاملات افزایش و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.

ابزارهای تحلیلی در رسانه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا اثربخشی استراتژی‌های خود را ارزیابی و نقاط ضعف را بهینه‌سازی کنند. تحلیل‌ها شامل نرخ تبدیل، هزینه به ازای هر کلیک و سایر شاخص‌های کلیدی است که به بهبود بازاریابی دیجیتال کمک می‌کنند. تولید محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان به بهبود تعامل و افزایش آگاهی از برند کمک شایانی می‌کند. استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب، داستان‌سرایی و اشتراک تجربیات کاربران، از جمله روش‌های موثر در این زمینه هستند. بلاگرهای تخصصی عمدتاً در حوزه‌های علمی، تکنولوژی، پزشکی، و موضوعات مشابه فعالیت می‌کنند. بلاگرهای تخصصی به عنوان منابع معتبر و مورد توجه در زمینه‌های خاص شناخته می‌شوند و تاثیر بسزایی در انتقال دانش و اطلاعات به مخاطبان خود دارند.

اوج‌گیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر به زمان شیوع بیماری کرونا برمی‌گردد که مردم در رفت‌وآمد و خرید خود بسیار محدود بودند. نوآوری‌های کلیدی در استارتاپ‌های ایرانی به‌عنوان یک عامل محرک در تحول اقتصاد دیجیتال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این نوآوری‌ها معمولاً به‌صورت تکنولوژیک و خدماتی بروز می‌کنند و توانسته‌اند نیازهای خاص بازار ایران را پاسخ دهند. رسانه تریبون اقتصاد با تحلیل و بررسی این نوآوری‌ها، به‌ویژه در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، بلاک‌چین، و اینترنت اشیاء، اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

یکپارچگی مارکت‌پلیس‌ها می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر کاهش هزینه‌های لجستیکی، انبارداری و پردازش سفارش داشته باشد. به‌عنوان مثال، ایجاد یک سیستم توزیع مشترک به جای شبکه‌های پراکنده حمل‌ونقل، هزینه ارسال کالا را کاهش می‌دهد. همچنین، تمرکز خدمات مالی در یک پلتفرم واحد امکان ارائه پرداخت‌های کارآمدتر و کاهش هزینه‌های تراکنش را فراهم می‌کند.

    {
  • این عرصه فرصت‌های جدیدی را برای افراد ایجاد کرده است تا تأثیرگذاری خود را گسترش دهند.
  • |}{
  • وقتی بر روی سایت های رسانه اجتماعی پست منتشر می کنید، لینکی از سایت خود با کلمه کلیدی اصلی درج می کنید و این به ارسال ترافیک به سایت شما به عنوان لیدها کمک می کند و بازدیدکنندگان سایت شما را از طریق رسانه های اجتماعی پیدا می کنند.
  • |}{
  • 400 هزار کسب و کارهای مجازیتعداد کلی کسب‌وکارهای مجازی حدود 400 هزار واحد برآورد شده است که از این میان، حدود 30درصد یعنی بیش از 120 هزار عدد از آنها اینماد دریافت کرده‏اند.
  • |}
  • این روزها همه دولت‌ها در دنیا در تلاش هستند تا تولید ناخالص خود را رشد داده و گوی رقابت را در حوزه ایجاد رفاه برای شهروندان خود، از سایر ملل بربایند.
  • علاوه بر این مطابق با آمار به‌دست آمده از سامانه اینماد در سال 1400 حدود 78 درصد از کسب و کارهای مجازی که اینماد اخذ نموده اند، شخصیت حقیقی داشته و 22 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی با شخصیت حقوقی اقدام به اخذ اینماد کرده‏اند.
  • از سویی مزیت این ‌کار برای مشتری این است که نیازی نیست وقت بگذارد و به بازار برود تا کالای خود را از واسطه ها خریداری نماید زیرا با روش فروش الکترونیکی در سایت های اینترنتی به سادگی به هدف خود نائل می‌شود.

برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد. به طور کلی، به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی به دست آورید و در مورد استراتژی تجارت الکترونیک خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

{
  • این به شما کمک می کند تا دید کلی بهتری از حضور برند خود در بازار تجارت الکترونیک خاص خود داشته باشید.
  • {
  • به گزارش دیجیاتو در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آمده که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.
  • |}
  • دیجی‌کالا به پشتوانه تیم جوان، نخبه و شبکه توزیع پیشرفته و فناورانه خود بدون شک یکی از ارکان زندگی دیجیتال ایرانیان است که حتی در دورترین نقاط کشور کام مردم را با فناوری شیرین کرده است.
  • {
  • آن‌ها معمولاً با صداقت و شفافیت در مورد زندگی شخصی خود نوشته یا ویدیوهایی تولید می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباط صمیمی برقرار کنند.
  • |}{
  • کسب درآمد به این روش صرفا” به فروش اینترنتی خودرو و ملک و … محدود نمی‌شود بلکه این شیوه در هر نوع کسب و کار کاربری دارد.
  • |}
  • به همین دلیل است که بر مهم ترین مراحلی که برای بهره مندی از مزایای جوامع دیجیتالی و حضور آنلاین به این شکل و فرم باید بردارید، تمرکز کردیم.
|}

در این بین باید گفت ۸۰ درصد تجارت الکترونیکی در کشور در بستر شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و ۲۸ درصد نیز در پیام‌رسان‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورت گریزناپذیر زندگی مردم ماست. دیجی‌کالا به پشتوانه تیم جوان، نخبه و شبکه توزیع پیشرفته و فناورانه خود بدون شک یکی از ارکان زندگی دیجیتال ایرانیان است که حتی در دورترین نقاط کشور کام مردم را با فناوری شیرین کرده است. ادغام مارکت‌پلیس‌ها صرفا به افزایش مقیاس و کاهش هزینه‌ها محدود نمی‌شود، بلکه فرصتی برای خلق ارزش‌های جدید از طریق هم‌افزایی فناوری و داده است. تحلیل داده‌های خرید و رفتار مشتریان، امکان شخصی‌سازی پیشنهادها و بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، اطلاعات به‌دست‌آمده از زنجیره تامین و پرداخت‌های الکترونیک، می‌تواند در توسعه سیستم‌های هوشمند برای مدیریت سفارش‌ها، پیشنهادهای خودکار برای مصرف‌کنندگان و حتی مدل‌های مالی پیشرفته برای تامین مالی تامین‌کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه امروز در قالب توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش روی ما قرار گرفته است، صرفا مجموعه‌ای از کاهش تعرفه‌ها و تسهیل مقررات نیست. این توافق، اگر به‌درستی اجرایی شود، می‌تواند به معماری جدیدی برای زیست‌بوم اقتصادی منطقه تبدیل شود؛ مدلی که در آن، تجارت نه‌تنها آسان‌تر، بلکه هوشمندتر، کارآمدتر و نوآورانه‌تر خواهد بود. با حضور قوی در این پلتفرم ها، شما می توانید احتمال کشف و خرید مشتریان از فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. حتی با اجرای تبلیغات هدفمند بر اساس دموگرافیک، علایق و رفتارها، می توانید تبلیغات هدفمند ارائه داده و ترافیک و تبدیل را افزایش دهید.

تجارت الکترونیک و تجارت مجازی باید کم کم جای تجارت حضوری رو بگیره تا مرزی برای تجارت وجود نداشته باشه. امروزه بسیاری از تاجران موفق کار تجارت خود را از طریق سایت های اینترنتی انجام می دهند که خیلی راحت می باشد. حتی با نظارت بر بازخورد مشتریان رقبا، می توانید بینش های ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف آنها به دست آورید که به شما کمک می کند بفهمید مشتریان در مورد رقبای شما چه می گویند و در بازار شما به دنبال چه چیزی هستند. این به شما کمک می کند تا مشخص کنید رقبا در چه شبکه هایی بیشتر متمرکز شده اند. فرض کنید متوجه شدید که رقیب شما در فیسبوک عملکرد واقعا موفقی داشته است، شما نیز می توانید با تمرکز بر این شبکه لیدهای جدیدی برای محصول خود بدست آورید. وقتی آن ها این محتواها را در پروفایل ها رسانه اجتماعی منتشر می کنند، مخاطبان علاقمند به قهوه می توانند با اشتراک گذاری بیشتر آن ها در پلتفرم هایی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین یا ایمیل به تقویت آن کمک کنند.

  • با فاصله گرفتن از تبلیغات همسان، رسانه اجتماعی دارای فروشگاه های یکپارچه ای است که شما می توانید محصولات خود را مستقیما به فروش برسانید.
  • {
  • ۵۴ درصد واحدها در زمینه فروش محصول فعالیت دارند و ۱۴ درصد در زمینه ارائه خدمات برخط فعالیت دارند.
  • |}
  • واحد توسعه‌ی کسب‌وکار دیجی‌‌کالا وظیفه دارد تا کلان‌روندهایی را که در دنیا و ایران بر این حوزه اثر گذارند شناسایی و پایش کند و متناسب با این تحولات راهبرد و راهکارهای جدیدی را به سازمان پیشنهاد بدهد.
  • {
  • این مدل‌ها ممکن است متأثر از تحولات فضای کلان در کشور باشد، یا حاصل وضعیت رقابتی‌ای که در آن قرار داریم.
  • |}{
  • از یک سو، گسترش فرهنگ کارآفرینی و حمایت‌های دولتی از استارتاپ‌ها، به رشد و توسعه این کسب‌وکارها کمک کرده است.
  • |}
  • استارتاپ‌های موفق ایرانی معمولاً با شناسایی نقاط ضعف و نیازهای بازار، راهکارهای خلاقانه‌ای ارائه می‌دهند.

البته واسطه ها نقش مهم و اثر گذاری در تجارت دارند و با اخذ مبالغی فعالیت ها و خدماتی را به فروشندگان و مشتریان ارائه می دهند. این نوع از واسطه های الکترونیکی با نام دلالان اطلاعات نیز شناخته شده و انتقال اطلاعات بین فروشندگان و مشتریان از طریق این دلالان انجام می شود. در مدل واسطه گری، ابزار اینترنتی شامل وب سایت یا نرم افزار موبایل به عنوان یک واسطه عمل می کند و مشتری و فروشنده را به یکدیگر متصل می نماید. در نهایت پیدایش « واسطه‌های الکترونیکی» به جای « واسطه‌های فیزیکی» نمایانگر حضور واسطه‌ها در دنیای شبکه‌ها در قالب جدید است. ارزش واقعی آن در جایی نهفته است که بازارهای دیجیتال ایران و اوراسیا می‌توانند به یک اکوسیستم تجاری واحد تبدیل شوند؛ اکوسیستمی که در آن شرکت‌های کوچک و متوسط مستقیما به زنجیره‌های تامین منطقه‌ای و جهانی متصل شوند.

{

بهترین بروکرفارکس برای معامله در بازار جهانی کدامند؟

|}
    {
  • رتبه 79 کشور در شاخص آمادگی شبکه برنامه ‏ریزی برای رشد و توسعه تجارت الکترونیکی نیاز به آن دارد که اولا وضعیت شبکه ارتباطی و فناوری اطلاعاتی پاسخگوی نیاز فعلی باشد و دوم آنکه برنامه‏ ریزی و پیش‏بینی درستی از نیاز به سرمایه ‏گذاری در این بخش انجام گیرد.
  • |}
  • در این فضا ما امیدواریم همچون گذشته زمینه‌ساز رشد نیروی انسانی سرمایه‌گذاری باشیم.
  • {
  • برای ایرانی در مسیر توسعه پایدار، مواهب و منافع تکنولوژی را باید به جوامع محلی کمتر توسعه‌یافته هم تسری دهیم که اتفاقا این امر علاوه بر مسئولیت اجتماعی، در جهت توسعه پایدار اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است.
  • |}
  • چشم‌انداز ترسیم‌شده برای دیجی‌کالا برندی ملی با ایجاد ارزش برای ذی‌نفعان و در نهایت یاری‌دهنده برای یافتن راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی برای چالش‌های پیچیده ایران امروز است.
  • نقشه‌ی راه در دیجی‌کالا هیچ‌وقت ثابت نبوده و به فراخور متغیرهایی که سازمان‌ ما در طول چرخه‌ی عمر خود داشته، تغییر کرده است.
  • {
  • کاربران با مشاهده توجه برند به نظرات و پیشنهاداتشان، احساس نزدیکی بیشتری پیدا می‌کنند.
  • |}

گزارش سال ۱۴۰۲ که پیش روی شماست سرشار از آمار و ارقام و نمودارهاست اما بدانید پشت هر یک از این اعداد آدم‌های زیادی نقش داشته‌اند. دی‌ام برد تنها رسانه مستقل بازاریابی در ایران است که ماموریت پوشش اخبار و انتقال دانش و تجربه در این زمینه را دارد.دارای مجوز پایگاه خبری از وزارت ارشاد و نماد رسانههرگونه کپی‌برداری و بازنشر از محتواهای رسانه بدون هماهنگی قبلی با تحریریه رسانه ممنوع است. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

در این راستا، استارتاپ‌ها با ارائه راهکارهای جدید و استفاده از فناوری‌های نوین، توانسته‌اند خدمات و محصولات جدیدی را به بازار معرفی کنند که به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند. بلاگران مسافرت و گردشگری به تجربیات سفرهای خود در داخل و خارج از کشور می پردازند. و با مخاطبان خود اطلاعات در مورد مقاصد مختلف توریستی، راهنمایی‌های سفر و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند. این افراد معمولاً با تصاویر زیبا و داستان‌های جذاب از سفرهای خود مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.

این تنوع انگیزه‌های متفاوتی را برای ورود به دنیای بلاگری ایجاد می‌کند و به جامعه مجازی ایران غنای فرهنگی و اطلاعاتی می‌آورد. در این مقاله، می‌خواهیم به نگاهی گسترده به انواع بلاگران در ایران بپردازیم و نقش‌های گوناگون آن‌ها در ارتقاء محتوای فارسی در فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهیم. بلاگر های معروف ایرانی مانند سایر بلاگرهای جهان در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما بلاگرهای غذا و آشپزی، زیبایی، مد، طنز، فناوری، سبک زندگی، ورزش و گردشگری مخاطبان بیشتری دارند. درآمد بلاگر های ایرانی نیز از جمله موضوعاتی است که اغلب ذهن مخاطبان این افراد را به خود مشغول می‌کند.

در واقع، ادغام مارکت‌پلیس‌ها یک مدل جدید اقتصادی ایجاد می‌کند که در آن، فروشندگان و خریداران بدون موانع مرزی، روی یک بستر واحد تعامل می‌کنند. اما این تحول چگونه می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه‌ای منجر شود؟ در ادامه، سه مزیت کلیدی این روند را بررسی می‌کنیم. با نظارت بر فعالیت رقبا در رسانه های اجتماعی، می توانید بینشی در مورد تبلیغات، عرضه محصولات، کمپین های بازاریابی دیجیتال و سایر فعالیت ها بیاندازید. این به شما کمک می کند تا دید کلی بهتری از حضور برند خود در بازار تجارت الکترونیک خاص خود داشته باشید. بنابراین، برای هدایت ترافیک از رسانه های اجتماعی به سایت تجارت الکترونیک، یک حضور فعال در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید. اما قبل از اتصال و انتشار آنلاین، باید بدانید که هر کانال رسانه اجتماعی چگونه کار می کند تا کانال مناسب را انتخاب کنید و محتوای خود را بر این اساس بهینه کنید.

او با برندهای معتبر لوازم آرایشی همچون دیور و لورال همکاری کرده و در سال ۲۰۱۷، یکی از ۱۰۰ اینفلوئنسر برتر امارات شده است. با وجود چالش‌های موجود، تجارت الکترونیک در ایران به سرعت در حال رشد است و پتانسیل بالایی برای توسعه کسب و کار و اشتغال آفرینی دارد. به عنوان مثال همین قلم و کاغذی که برای نوشتن استفاده می‌کنید، می‌توانند محصولاتی باشند که از طریق شبکه اینترنت به فروش برسند و برای شما درآمدزا باشند.

سرمایه‌گذاری‌ بیشتر برای توانمندسازی کسب‌وکارهای بومی‌و‌محلی و برنامه‌های خرید اقساطی و خدمات اعتباری به مشتریان و کسب‌وکارها، دو نمونه از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک دیجی‌کالا در این بخش است. می‌توان گفت یکی از دلایلی که باعث شده تجارت الکترونیک بر بستر شبکه‌های اجتماعی بیشتر رونق پیدا کند، گره خوردن زندگی مردم با این شبکه‌هاست. براساس گزارش یکتانت که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، 70درصد مردم به‌طور مداوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

هر تراکنش موفقی که در این سیستم شکل می‌گیرد، اعتمادی تازه می‌سازد، زنجیره‌ای از فرصت‌های جدید را فعال می‌کند و اقتصاد دیجیتال منطقه را پویاتر از قبل پیش می‌برد. چنین رویکردی نه‌تنها رشد اقتصادی را تسریع می‌کند، بلکه محرکی برای توسعه انسانی، انتقال دانش و همگرایی فرهنگی نیز خواهد بود. این روندها شامل افزایش استفاده از اینترنت پرسرعت، گسترش شبکه‌های اجتماعی، و افزایش تمایل به خرید آنلاین هستند. رسانه تریبون اقتصاد با ارائه گزارش‌ها و مقالات تحلیلی، به بررسی این روندها و تأثیر آن‌ها بر کسب‌وکارها پرداخته است. تحول اقتصاد دیجیتال در ایران به شکل‌گیری یک محیط پویا و نوآورانه منجر شده است که در آن فین‌تک و استارتاپ‌های فناوری‌محور نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. این پدیده نه تنها به بهبود خدمات مالی و تجاری کمک می‌کند، بلکه بستر مناسبی برای رشد ایده‌های خلاقانه و نوآورانه فراهم می‌آورد.

{
  • ممنوعیت واردات، رشد قاچاق، قطع سرمایه‌گذاری خارجی، مسدود شدن مسیرهای خروج استارتاپ‌ها به بورس و شرایط اقتصادی مهمترین دلایل عقب ماندگی ایران از جریان جهانی تجارت الکترونیک است.
  • این فرصت جذاب به افراد امکان می‌دهد تا با ایجاد محتواهای خلاقانه و مفید در فضای مجازی به درآمد بپردازند.
  • او که از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده، به‌معنی واقعی کلمه فودبلاگر است و از طریق بلاگری، آموزش آشپزی و فروشگاه آنلاین نواب کسب درآمد می‌کند.
  • {
  • ما در دیجی‌کالا مطالعات گسترده‌ای روی بازارهای کشورهای همسایه انجام داده‌ایم.
  • |}{
  • از انجایی که پشتیبانی از مشتریان با کیفیت تاثیر بسزایی بر مخاطب شما دارد، طبیعی است که باید بر این بخش سرمایه گذاری کنید و آنها را راهنمایی کنید که چگونه با موقعیت های مختلفی که ممکن است با آنها مواجه شوند به بهترین شکل برخورد کنند.
  • |}{
  • این ماموریت تک تک افرادی است که سال گذشته کنار هم بودند تا دیجی‌کالا را بسازند.
  • |}
|}

27 درصد بین 4 تا 8 سال سابقه فعالیت دارند، 20 درصد کمتر از 1 سال سابقه فعالیت داشته و 2 درصد بیش از 8 سال سابقه فعالیت دارند. علاوه بر این مطابق با آمار به‌دست آمده از سامانه اینماد در سال 1400 حدود 78 درصد از کسب و کارهای مجازی که اینماد اخذ نموده اند، شخصیت حقیقی داشته و 22 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی با شخصیت حقوقی اقدام به اخذ اینماد کرده‏اند. روش محاسبه این شاخص نیز براساس تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند به کل جمعیت بوده که براساس آمار جهانی منتشره در سال 2021، با تعداد 57.19 کاربر تلفن هوشمند، رتبه ایران با 3 پله ارتقا به جایگاه دوازدهم دنیا  و ضریب نفوذ 68درصدی رسید. بر اساس گزارش جهانی منتشرشده، تعداد کاربران فعال شبکه‏های اجتماعی ایران در سال 2021، حدود 47.7 میلیون نفر بوده است که حکایت از ضریب نفوذ 55.8 درصدی در جامعه دارد.

شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا باید بخشی از سرمایه‌اجتماعی، اعتبار و تجربه خود را وارد این عرصه کرده و همانطور که در یک دهه قبل پدیدآورنده شالوده اقتصاد دیجیتال ایران شدند، در ادامه راه‌حلی برای افق‌گشایی در این عرصه پیدا کنند. این ظرفیت به مدد تجربه، شبکه روابط و اعتبار عمومی این دست مجموعه‌ها، برای شرکت‌هایی چون دیجی‌کالا وجود دارد. پلتفرم‌های برخط دیگر امروز یک بخش فانتزی نبوده بلکه سرمایه‌های اصلی ملت ما برای حفظ و ارتقای خود در جغرافیای دیجیتال فردا هستند. بر این اساس و از ابتدای حضورم در وزارت ارتباطات، من و همکارانم از هیچ تلاشی برای حمایت از آن‌ها دریغ نکردیم. ضمن اینکه آمارهای گزارش منتشرشده نیز توسط یکتانت نشان می‌دهد که در سال 98، حدود 28میلیون ایرانی مخاطب اینستاگرام بوده‌اند اما پس از گذشت سه سال یعنی سال 1401 این آمار به 41میلیون نفر رسیده است.

همچنین در این دوران تراکنش‏ های تجارت الکترونیکی در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران به سمت خرید نیازمندی‏ های روزانه که شامل طیف بیشتری از افراد است -به نسبت خرید کالاهای لوکس- سوق داده شده است. از طرفی در میان شبکه‏ های اجتماعی، اینستاگرام در میان 84 درصد از کسب وکارها مورد استفاده قرار می‏گیرد. بعد از اینستاگرام، واتس‏اپ و تلگرام با سهم ‏های 49 و 32 درصدی در استفاده کسب و کارهای مورد بررسی قرار گرفته ‏اند. پس از شبکه‏ های اجتماعی، پیام‌رسان‏ ها با سهم 28 درصدی و  نرم ‏افزارهای تلفن همراه با سهم 24 درصدی در رتبه‏ های بعد استفاده توسط کسب‌و‌کارهای مجازی در کنار وبسایت‏ ها بوده‏اند. همچنین درخصوص دریافت وجه از مشتری نیز 67 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از درگاه پرداخت اینترنتی برای دریافت وجه از مشتریان استفاده می‏کنند.

این اشخاص توانایی ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطبان خود و به اشتراک گذاری دیدگاه‌های ارزشمند در مواجهه با چالش‌های زندگی روزمره را دارند. بلاگران هنری و فرهنگی به تبدیل تجربیات هنری، ادبی، موسیقی، و هنرهای تجسمی خود به محتوای دلچسب برای مخاطبان می‌پردازند. آن‌ها معمولاً اثرات هنری خود را به نمایش می‌گذارند و در مورد آثار هنری و فرهنگی مختلف نقدها و تحلیل‌ها ارائه می‌دهند.

بلاگر https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
بهترین بلاگرها